کد مطلب:231958 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

آغاز متن
هذه الرسالة الذهبیه فی الطب التی یبعث بها الامام الهمام علی بن موسی الرضا [علیه] الصلوة و السلام الی المأمون العباسی فی صحة المزاج و تدبیره بالاغذیة و الاشربة و الادویة.

یعنی این رساله ی ذهبیه است در علم طب، آنچنان رساله ای كه فرستاد این رساله را امام بزرگ كریم علی بن موسی الرضا علیه السلام به سوی مأمون عباسی، در باب صحت مزاج مأمون و تدبیر مزاج او به غذاها و شربتها و دواها.

قال امام الانام و غرة وجه الاسلام مظهر الغموض بالرویة اللامعه كاشف الرموز فی الجفر و الجامعه اقضی من قضی من بعد جده المصطفی و اغزی من غزی بعد ابیه علی المرتضی امام الانس و الجن علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه و علی ابائه النجباء الكرام الاتقیاء.

یعنی گفت امام جمیع مخلوقات، نور روی و پیشانی اسلام، ظاهر سازنده ی مشكلات به فكر درخشنده و روشن سازنده ی رمزها كه دو كتاب جفر و جامعه اند كه خدای تعالی این دو كتاب را به حضرت امیرالمؤمنین فرستاد. و در این دو كتاب مذكور است آنچه تا روز قیامت خواهد شد. الحال این دو كتاب نزد امام الثقلین صاحب العصر و الزمان



[ صفحه 29]



صلوات الله علیه و علی آبائه الی یوم الدین است و امامی كه بهترین جماعتی است كه حكم نمودند در شرع بعد از جد آن امام كه حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده باشد. و امامی كه جهاد نموده بیشتر و بهتر از كسانی كه جهاد نموده اند بعد از پدر بزرگوار آن حضرت كه مرتضی علی علیه الصلوة و السلام بوده باشد. امام آدمیان و جنیان علی بن موسی الرضا كه رحمت خدای تعالی بر آن امام باد و بر پدر [ان] آن امام كه نجیبان و كریمان و پرهیزكارانند.

اعلم یا امیرالمؤمنین ان الله تعالی لم یبتل العبد المؤمن ببلاء حتی جعل له دواء یعالج به و لكل صنف من الداء صنف من الدواء و التدبیر.

یعنی بدان ای امیرمؤمنان - و مراد مأمون است و حضرت امام از باب تقیه او را امیرالمؤمنین نامیده است - به تحقیق كه خدای تعالی مبتلا و گرفتار نساخته بنده ی صاحب ایمان را به بلایی تا اینكه گردانیده از برای آن بنده ی مؤمن دوایی [1] كه علاج [2] نماید به آن دوا درد خود را. و از برای هر قسمی از درد، قسمی از دوا و تدبیر آفریده شده است.


[1] Drug.

[2] Treatment.